"Si Mahoma no va a la muntanya, la muntanya pot anar
a Mahoma"
Aplicat a l'ensenyament seria: "si els que governen
no canvien les coses per millorar l'educació, les haurem de canviar
nosaltres".
Si allò que ens fan fer o allò que feim no ens agrada perquè
no entram en el país de... "provar coses noves".
L'escola actual està sobresaturada. És un model esgotat.
No basten els petits canvis, cal donar la volta dalt baix a l'ensenyament sense
concessions.
Allò que proposen des de l'experiència de l'èxit és que
el centre de l'educació ha de ser l'alumnat. Això ja ho deien els autors de
l'escola nova però la seva veu s'ha perdut en el temps.
L'alumne ha de saber allò que fa i perquè ho fa. Ha
d'aprendre a resoldre situacions.
El docent ha de canviar el rol: no ha de ser el
transmissor del coneixement. El coneixement és a l’abast de l’alumnat per totes
parts.
El docent ha
d'acompanyar l'alumne en el seu aprenentatge.
El docent ha de dominar les tecnologies actuals i
elaborar els entorns de treball.
Què recorda l'alumne d'allò que ha après en dia anterior?
- Si ho escolta, un 5%
- Si ho llegeix, un 10%
- Si ho escolta i ho llegeix, un 20 %
- Si ho demostra, un 30 %
- Si ho argumenta, un 50 %
- Si realitza pràctiques, un 75 %
- Si ensenya a altres, un 90 %
Perquè no provam que l’alumne aprengui millor les coses argumentant, fent o ensenyant als altres
alumnes.
Hi ha centres que ja estan provant noves aquetes noves
estratègies perquè l’alumnat aprengui millor... perquè no ho provau vosaltres?
El canvi no l'ha de fer un docent sinó tot un centre.
En aquest context si que té sentit tenir un bon projecte
educatiu fet des de l'autonomia curricular... un projecte que agafa tot el
sentit del món i deixa d'estar ben conservat en un calaix de la taula de direcció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.