L'alumnat ha
d'aprendre massa coneixements diversificats i sovint no té la suficient
capacitat per assolir el nivell que se li exigeix i fracassa.
El coneixement, que és
global, es fracciona en un nombre exagerat de matèries que rarament segueixen
unes pautes seqüenciades de dificultat per manca de coordinació didàctica dels
materials i del propi professorat.
D'aquesta manera el
currículum es converteix en una carrera d’obstacles que només els alumnes amb
més altes capacitats superen i acaben amb èxit els seus estudis. Però molts, la
majoria, queden pel camí per aquesta mateixa causa.
Si giram el cap enrere
en el temps veurem que tot segueix igual com sempre o que s'han afegit
entrebancs. Allò que s'ensenya i com s'ensenya és el mateix que
s'ensenyava als nostres padrins però actualitzat i multiplicat per cent. Així
no es va enlloc.
S'ha de fer un nou
model de currículum adaptat a les exigències de la societat on el coneixement
evoluciona a gran velocitat.
Ja no fa falta
aprendre de memòria tots els coneixements perquè aquests es troben a l’abast de
tothom gràcies a les tecnologies de la informació i la comunicació. Allò que
hem de fer és simplificar i facilitar l'aprenentatge amb un nou enfocament.
S'ha de diferenciar
entre els coneixements o continguts que s'han de memoritzar perquè són bàsics i
s’ha de saber i els coneixements que s'han d'aprendre fent-los o
treballant-los. Segurament aquests són els que descuidam més.
Quan l'alumnat
realitzi les activitats pràctiques - LES QUE S'APRENEN FENT O
TREBALLANT (INCLOSOS ELS EXÀMENS) - sempre ha de poder tenir a l'abast
els seus materials o allò que anomenem MEMÒRIA AUXILIAR o guia personal.
Per això i fins que
trobem una millor solució, aconsellam aquest ENFOCAMENT BIMODAL que s'està
experimentant amb èxit.
Per més informació sobre el tema:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.