Actualment
es formen a les universitats amb un currículum fonamentalment teòric
i mentre i/o després realitzen mòduls pràctics en els centres
escolars.
Però,
sobretot, és quan comencen a treballar quan descobreixen les seves
aptituds, capacitats i mancances. Aquesta situació esdevé
preocupant perquè depèn massa de factors incontrolats. Per
això cal fer un esforç per millorar aquesta situació.
Les
evidències ens demostren que el professorat ha d’aprendre a fer
una bona tasca observant bons models i ensenyant. Ha de tenir al seu
costat o ben prop, professorat competent que l’assessori i mostri
com s’ha d’ensenyar i, sobretot, ha d’aprendre quin és el seu
rol en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Ni el
centre, ni el programa, ni ell mateix han de ser el centre d’atenció
ni l’eix principal del procés d’ensenyar. El punt de confluència
ha de ser l’alumne.
El
docent ha d’aconseguir que l’alumne aprengui a aprendre seguint
el seu propi ritme i gaudint d’allò que aprèn.
El
programa ha de ser una guia ordenada dels coneixements que es posen a
l’abast de l’alumnat i aquest ha de escollir aquells que li seran
útils pel seu itinerari formatiu. El programa està integrat en
projectes interdisciplinars.
El
docent ha de ser el guia que facilita la conjunció alumne-programa.
Sempre que sigui possible ha d’actuar en equip.
Per tot
això la formació permanent dels docents ha d’anar dirigida
preferentment a aprendre a treballar en equip implementant projectes
interdisciplinars. Un
segon model de formació permanent útil és l’intercanvi
d’experiències entre docents de diferents centres de la pròpia comunitat
autònoma o d’altres comunitats i/o països.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.