5/20/16

LA REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT (i III)

El sistema educatiu del nostre país deixa poc marge per a la innovació i l’autonomia docent. No és que les prohibeixi però no les promou. Si un centre vol innovar ho pot fer amb bastantes dificultats i sense incentius fins hores d’ara.

En aquest context, l’ensenyament basat en els llibres de text, adaptats per les editorials als temaris oficials és una garantia per a les Administracions que els nostres alumnes treballen allò que correspon.

El problema és que aquesta situació fomenta la pervivència d’un sistema memorístic i poc creatiu considerat poc eficaç per molts pedagogs al llarg de la història de l’educació.

Allò que vull advertir és que cada centre pot elegir el mètode docent que vulgui sense cap obligació d’utilitzar llibres de text.

Una altra cosa a advertir és que no és el professor que decideix el text sinó el centre mitjançant el seu projecte educatiu.

Com tot, això té avantatges i desavantatges. Normalment guanyen els docents més mediocres que són els que necessiten llibres de text i perden els millors docents que no els voldrien.

La discussió anual sobre els llibres de text és un símptoma de la baixa qualitat del debat sobre el fet educatiu en el nostre entorn. Així s’evita parlar de què i com s’ensenya, que és la qüestió principal.

Tot això denota que l’alumne no és el centre de l’atenció sinó el contingut. Mala cosa, per començar.

Els nostres alumnes si són pobres són estigmatitzats per no tenir llibres de text i si no ho són aprenen menys i pitjor, però vista la realitat la reutilització dels llibres de text és un mal menor, sens dubte.

Doncs, si utilitzam llibres de text, reutilitzem-los. Aquests és una opció millor que la de fer comprar llibres nous cada curs escolar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

LES NIMFES

Les nimfes són divinitats de la natura de la mitologia grega i la mitologia romana venerades com a genis femenins de les fonts, dels mar...