Ara
que s’està parlant tant i tant dels nous currículums és un bon
moment per afirmar rotundament que estic en contra dels canvis de
currículums perquè els d’ara són els mateixos un poc canviats
dels anteriors i aquests, a la vegada, són els mateixos un poc
canviats dels anteriors i així podríem seguir fins arribar als
primers. Perquè es canvien els currículums? Perquè no van bé?
Doncs
potser el problema no està en els currículums. Cal abordar
l’essència de la tasca educativa: cal ensenyar a aprendre
(l’alumnat ha d’aprendre a aprendre).
La
transmissió de coneixements, la memorització, l’avaluació per si
mateixos no són suficients.
En
els centres s’innova poc i es transgredeix menys.
Els
alumnes s’avorreixen a classe i per això aprenen poc i malament
allò que s’ensenya i arriben a la universitat sense estar
preparats per aprendre i passa allò que passa.
Tampoc
no és un problema que s’arregli amb les actuals tecnologies,
llibres digitals o pissarres digitals, sinó que cal atrevir-se a
qüestionar-ho tot i si fos necessari a començar de nou.
El
professorat -individual o en grup – és la pedra angular del
procés d’aprenentatge. De les seves capacitats i actituds; de les
seves habilitats i aptituds per treballar en equip; depèn en bona
part l’èxit escolar. Ergo, vist allò que passa actualment cal
esser clars i dir la veritat: no tothom serveix per ensenyar ni
tothom pot ensenyar. Necessitam els millors docents. També és
veritat que bona part del professorat pot millorar.
L’alumnat
és el subjecte actiu de l’aprenentatge: l’alumne aprèn si se li
ensenya a aprendre. Si no ho fa és perquè el centre no funciona.
Cal canviar el centre.
El
centre ha de plantejar-se com un lloc transformador on el treball
cooperatiu sigui la normalitat. Ha de fugir de l’aïllament de les
aules per a transformar-se en motor d’aprenentatge cohesionat,
coherent i que aspiri a la transformació social.
“Si
voleu podem seguir canviant currículums perquè res no canviï”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.