“La lectura ha de
fer-se per contagi i ha de contagiar”
.
En aquest temps en que
l’ús de les tecnologies s’ha estès a tot l’alumnat això potser ha provocat un
descens en la lectura de contes i llibres. La lectura no s’ha de fer per
obligació sinó per satisfacció. Els nostres alumnes han de redescobrir el plaer
de la lectura.
Al llarg dels anys de
contacte amb els centres escolars hem observat que els infants quan són petits
llegeixen tot allò que se’ls hi proposa – contes, poesies i narracions – però
que quan creixen perden aquest interès i, sobretot fora de l’escola, deixen de
cercar llibres perquè han perdut la necessitat de llegir.
Sobre aquest tema vull
fer alguns comentaris. En primer lloc sobre la tasca que al respecte poden fer
els centres escolars. Sabem que les lectures obligatòries de llibres de caire
literari – contes o narrativa – no és un bon camí per a interessar els nostres
escolars. Una proposta millor és crear incentius de lectura mitjançant
tècniques més lúdiques. El primer que ha de fer un centre és decidir que la
lectura és un objectiu prioritari. Fet això existeixen mil i una estratègies
per interessar a l’alumnat en la lectura. Una cosa important és tenir una bona
biblioteca d’aula on l’alumnat pugui tenir a l’abast llibres adaptats al seu
nivell de lector. En els centres d’educació secundària, el centre motor potser
la biblioteca del centre. El pla de foment de la lectura ha de completar-se en
el disseny d’activitats dirigides a interessar l’alumnat en crear lectures pels
companys, a aventurar-se a escriure poesies i contes i a intercanviar les seves
produccions. Un club de lectura on els mateixos lectors o persones que escriuen
contes o llibres – que poden ser pares o mares de l’alumnat - expliquin les
històries més interessants que han escrit o llegit. Entre aquestes tasques, les
famílies hi han de tenir un paper molt rellevant i en el pla d’animació a la
lectura no es pot descuidar aquelles que no tenen llibres a ca seva. Per
solucionar això, per exemple, es pot convidar-les a utilitzar el servei de
préstec.
La nostra principal
proposta és que si la lectura és un objectiu principal del centre no pot mancar
temps per la lectura. L’horari escolar pot deixar un espai diari a aquesta
tasca d’animació a la lectura sense perjudici de les demés àrees.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.