Espanya té dèficits importants en la formació reglada inicial i en la formació no reglada, orientada a l'aprenentatge al llarg de la vida laboral. Aquestes deficiències no són recents i, al llarg dels últims 20 anys, s'han mantingut o fins i tot ampliat en comparació amb els països del nostre entorn.
Entre la llarga
llista d'evidències que il·lustren aquests dèficits, podem destacar les
següents:
- La taxa
d'abandonament escolar molt jove segueix sent una de les majors l'OCDE i,
contràriament al que s'ha observat en els altres països (inclosos els del sud
d'Europa), la seva evolució s'ha estancat en els últims 15 anys (una important taxa
d’abandonament escolar prové de la formació professional).
- Mentre que en
altres països l'estructura de l'oferta de qualificacions té una forma de rombe,
a Espanya s'assembla a un rellotge de sorra: tenim un dèficit considerable en
la proporció de persones amb un nivell educatiu mitjà. En gran part dels països
europeus aquest nivell es cobreix una formació professional reglada de grau
mitjà.
- Tenim el major
desajust ocupacional de les persones amb educació superior de l'OCDE. Aquest
desajust es reflecteix essencialment en l'elevada proporció de graduats que
treballen en ocupacions de rang inferior al que els correspondria pel seu
nivell educatiu. No és un fet nou. Ja es
va documentar àmpliament a mitjans dels anys 90 quan es podia explicar per
l'entrada massiva de titulats pertanyents a cohorts més grans. Aquest fet,
però, sembla haver empitjorat encara més en l'última dècada, tot i la reducció
progressiva en l'entrada de nous titulats. Per a una proporció considerable de
graduats el desajust s'ha convertit en permanent. Per això, tenint en compte
que s'espera que la mida de les cohorts d'entrants en el mercat de treball se
segueixi reduint en la pròxima dècada, resultarà molt complicat cobrir l'enorme
dèficit de tècnics i professionals que tenim amb la majoria dels països de la
UE.
-Tenim encara un
desenvolupament escàs de la formació professional no reglada, fet agreujat per
la menor educació de les cohorts d'edat avançada i per les elevades taxes de
fracàs escolar de les últimes cohorts. Això es tradueix en un dèficit
considerable en formació en TICs i idiomes.
Amb aquests
vímets, si no es produeixen canvis decisius tant en l'oferta com en la demanda
de formació professional, no podem més que esperar que l'aposta per un
creixement sostenible basat en la millora de productivitat mitjançant l'adopció
generalitzada de noves tecnologies estigui condemnada al fracàs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.