1/08/16

ELS PROBLEMES DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL II



Per què tenim aquests dèficits en formació professional? Algunes raons
En primer lloc, hi ha el desajust entre la demanda i l'oferta de qualificacions: a la tradicional "estructura piramidal" del nostre model productiu es contraposa
l'estructura de "rellotge de sorra" de la segona. En aquest context, es produeix una sobre-qualificació dels nivells superiors que provoca un desplaçament dels altres nivells cap a ocupacions que no corresponen tampoc amb la seva qualificació. Com a resultat, el rendiment de la formació professional reglada queda notablement devaluat. Tal com es pot observar en el quadre que s'adjunta a aquest article, l'FP té menors rendiments salarials que els nivells equivalents d'educació no professional, tant en els nivells mitjans com en els superiors. Un títol universitari permet obtenir un rendiment salarial superior al de la FP, tot i que no s'aconsegueixi un ajust ocupacional adequat i s'ocupi un lloc que li correspongui a un graduat en FP.
En segon lloc, el nostre model productiu ha generat abundants llocs de treball que requereixen d'escassa educació reglada i els salaris s'han anat apropant als de nivells educatius superiors (vegeu en el quadre com el rendiment de tots els nivells educatius ha anat caient en relació amb els de la primera etapa de secundària o menys), sense necessitat d'una formació professional reglada, la qual cosa també ha contribuït a la seva pèrdua de valoració. Com a conseqüència, una part substancial de les últimes cohorts d'entrants ha renunciat a obtenir algun tipus de formació professional genèrica que els faciliti la mobilitat ocupacional i sectorial. En part, això és responsabilitat del propi sistema de formació professional que no sabut oferir un nivell de FP reglada anterior a l'edat escolar obligatòria.
En tercer lloc, Espanya és un dels països amb una menor participació de les empreses en el sistema d'educació reglada. Això dificulta que l'oferta s'ajusti a les seves necessitats i no facilita la transició des del sistema educatiu al mercat de treball, contribuint al fenomen de desplaçament entre nivells educatius3.
En quart lloc, la manca de diferenciació (gran part de les branques de l'FP reglada més ofertes i demanades coincideixen amb estudis també impartits a la Universitat, tant en les diplomatures com en les llicenciatures), combinada amb el procés de desplaçament també ha contribuït a la manca d'atractiu de l'FP, especialment la de grau mitjà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

LES NIMFES

Les nimfes són divinitats de la natura de la mitologia grega i la mitologia romana venerades com a genis femenins de les fonts, dels mar...