Per què tenim
aquests dèficits en formació professional? Algunes raons
En primer lloc,
hi ha el desajust entre la demanda i l'oferta de qualificacions: a la
tradicional "estructura piramidal" del nostre model productiu es
contraposa
l'estructura de "rellotge de sorra" de la segona. En
aquest context, es produeix una sobre-qualificació dels nivells superiors que
provoca un desplaçament dels altres nivells cap a ocupacions que no corresponen
tampoc amb la seva qualificació. Com a resultat, el rendiment de la formació
professional reglada queda notablement devaluat. Tal com es pot observar en el
quadre que s'adjunta a aquest article, l'FP té menors rendiments salarials que
els nivells equivalents d'educació no professional, tant en els nivells mitjans
com en els superiors. Un títol universitari permet obtenir un rendiment
salarial superior al de la FP, tot i que no s'aconsegueixi un ajust ocupacional
adequat i s'ocupi un lloc que li correspongui a un graduat en FP.
En segon lloc, el
nostre model productiu ha generat abundants llocs de treball que requereixen
d'escassa educació reglada i els salaris s'han anat apropant als de nivells
educatius superiors (vegeu en el quadre com el rendiment de tots els nivells
educatius ha anat caient en relació amb els de la primera etapa de secundària o
menys), sense necessitat d'una formació professional reglada, la qual cosa
també ha contribuït a la seva pèrdua de valoració. Com a conseqüència, una part
substancial de les últimes cohorts d'entrants ha renunciat a obtenir algun
tipus de formació professional genèrica que els faciliti la mobilitat
ocupacional i sectorial. En part, això és responsabilitat del propi sistema de
formació professional que no sabut oferir un nivell de FP reglada anterior a
l'edat escolar obligatòria.
En tercer lloc,
Espanya és un dels països amb una menor participació de les empreses en el sistema d'educació reglada. Això dificulta que l'oferta
s'ajusti a les seves necessitats i no facilita la transició des del sistema
educatiu al mercat de treball, contribuint al fenomen de desplaçament entre
nivells educatius3.
En quart lloc, la
manca de diferenciació (gran part de les branques de l'FP reglada més ofertes i
demanades coincideixen amb estudis també impartits a la Universitat, tant en
les diplomatures com en les llicenciatures), combinada amb el procés de
desplaçament també ha contribuït a la manca d'atractiu de l'FP, especialment la
de grau mitjà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.