11/01/15

ELS LLIBRES DE TEXT, SERVEIXEN?


"A través de l'ús dels llibres de text el professorat perd gran part de la seva autonomia professional.
El llibre de text condueix a un desenvolupament de l'ensenyament dins d'una perspectiva tècnica: s'accepten uns continguts predeterminats i no sotmesos a crítica, s'apliquen unes activitats ja seleccionades, es propicia un ensenyament transmissor i no es té en compte el medi, ni en el procés de planificació, ni en el de desenvolupament de l'ensenyament. Fins i tot arriba a substituir la planificació per un instrument aliè - el mateix llibre - que unes vegades no es qüestiona i altres es justifica a través de manifestacions que solen desvetllar contradiccions.
La professionalitat resultant s'inscriurà, també, dins d'aquesta perspectiva tècnica, limitant-se simplement a la capacitat d'aplicar solucions disponibles als problemes ja formulats.
Els professors perden qualificació professional a mesura que el currículum s'estandarditza i es torna prefabricat. El llibre de text, en presentar un currículum preelaborat, contribueix a aquest procés. L'autèntica autonomia professional només pot estar limitada per la responsabilitat.
El professorat busca en els llibres de text un recolzament a la seva tasca docent, però els textos tenen unes característiques que condueixen a la pèrdua de l'autonomia docent i, per tant, a la desprofessionalització.
Rellegir aquestes conclusions des del moment educatiu actual ens porta a plantejar-nos una sèrie de preguntes: 
  • Quin paper juguen actualment els llibres de text en el desenvolupament de l'ensenyament? 
  • Ha evolucionat aquest paper al llarg dels últims anys? 
  • Ens dirigim a un ensenyament on els llibres de text tindran un paper decisiu o, per contra, seran instruments que tendeixin a desaparèixer? 
  • Quines noves possibilitats ofereixen les tecnologies de la informació i de la comunicació? 
  • Què aporten les polítiques de gratuïtat de llibres de text? 
  • Haurien reconduir en alguna direcció? Quin hauria de ser el paper de la inspecció en relació amb els llibres de text i la seva utilització? Hauria de ser aquest un dels temes d'atenció i avaluació prioritària per part dels inspectors? 
  • Molts d'aquests interrogants podrien ser el punt de partida d'una nova investigació que conduiria a una reflexió sobre l'escola que tenim i, possiblement, a una millora de la mateixa."
(Conclusions de l'article d'Ana López Hernández publicat a la Revista Avances en Supervisión Educativa núm 6, Juny 2007)
EL ARTÍCULO DE ANA LÓPEZ HERNÁNDEZ 
LIBROS DE TEXTO Y PROFESIONALIDAD DOCENTE




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

LES NIMFES

Les nimfes són divinitats de la natura de la mitologia grega i la mitologia romana venerades com a genis femenins de les fonts, dels mar...