"A través de l'ús dels llibres de text el professorat perd gran part de la seva
autonomia professional.
El llibre de text condueix a un desenvolupament de l'ensenyament dins d'una
perspectiva tècnica: s'accepten uns continguts predeterminats i no sotmesos a
crítica, s'apliquen unes activitats ja seleccionades, es propicia un
ensenyament transmissor i no es té en compte el medi, ni en el procés de
planificació, ni en el de desenvolupament de l'ensenyament. Fins i tot arriba a
substituir la planificació per un instrument aliè - el mateix llibre - que unes
vegades no es qüestiona i altres es justifica a través de manifestacions que
solen desvetllar contradiccions.
La professionalitat resultant s'inscriurà, també, dins d'aquesta
perspectiva tècnica, limitant-se simplement a la capacitat d'aplicar solucions
disponibles als problemes ja formulats.
Els professors perden qualificació professional a mesura que el currículum
s'estandarditza i es torna prefabricat. El llibre de text, en presentar un
currículum preelaborat, contribueix a aquest procés. L'autèntica autonomia
professional només pot estar limitada per la responsabilitat.
El professorat busca en els llibres de text un recolzament a la seva tasca
docent, però els textos tenen unes característiques que condueixen a la pèrdua
de l'autonomia docent i, per tant, a la desprofessionalització.
Rellegir aquestes conclusions des del moment educatiu actual ens porta a
plantejar-nos una sèrie de preguntes:
- Quin paper juguen actualment els llibres de text en el desenvolupament de l'ensenyament?
- Ha evolucionat aquest paper al llarg dels últims anys?
- Ens dirigim a un ensenyament on els llibres de text tindran un paper decisiu o, per contra, seran instruments que tendeixin a desaparèixer?
- Quines noves possibilitats ofereixen les tecnologies de la informació i de la comunicació?
- Què aporten les polítiques de gratuïtat de llibres de text?
- Haurien reconduir en alguna direcció? Quin hauria de ser el paper de la inspecció en relació amb els llibres de text i la seva utilització? Hauria de ser aquest un dels temes d'atenció i avaluació prioritària per part dels inspectors?
- Molts d'aquests interrogants podrien ser el punt de partida d'una nova investigació que conduiria a una reflexió sobre l'escola que tenim i, possiblement, a una millora de la mateixa."
LIBROS DE TEXTO Y PROFESIONALIDAD DOCENTE
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.