6/27/17

LES MESURES DEL GOVERN BAUZÁ CONTRA L’ESCOLA (I)


LES RETALLADES

El canvi de Govern a les Balears, i posteriorment a l'Estat espanyol, de l’any 2011, varen suposar el començament d'una època difícil per a l'educació a les nostres illes.



És cert que aleshores teníem una situació no gaire bona en aquest àmbit. Ja érem una de les comunitats autònomes amb més baixos resultats escolars i més abandonament primerenc dels estudis secundaris, aspectes sobretot resultat d'una insuficient inversió històrica en matèria educativa. No obstant això la tasca dels mestres i professors i l'esforç de les mares i pares i dels alumnes havien aconseguit construir un sistema educatiu que avençava cap a la millora en la formació del nostre alumnat.
Amb l'arribada del govern de la passada legislatura la situació es començà a agreujar per mor de l'obsessió de l'executiu en liderar les polítiques d'austeritat i actuar decididament contra la normalització del català, llengua pròpia de les nostres illes.
Durant els primers dos anys de legislatura foren constants les mesures de devaluació de l'educació a les Balears, fetes sovint des del desconeixement de la seva importància estratègica per a una societat del segle XXI i per al futur dels nostres infants. L'obsessió per l'estalvi va posar greument en perill la cohesió social. Agreujat això, a més, perquè anava acompanyat del menyspreu i la desqualificació constants de la tasca dels docents i els atacs continus cap a la llengua catalana.
Tots recordam que al llarg dels dos primers anys de legislatura es varen produir nombroses agressions a la tasca de mestres i professors. Entre elles cal destacar sobretot la reducció de 1.000 professors interins i l'increment del nombre dels alumnes a les aules (fins a 30 a primària i fins a 36 a secundària). La Conselleria d’Educació va allargar l'horari laboral dels docents, que passaren a fer de 35 a 37,5 hores de feina i de 18 a 20 hores lectives setmanals (a secundària). Tot això va contribuir a una degradació accelerada de l'educació a Balears. Tots aquests fets varen esser denunciats per tots els membres de la comunitat educativa.
A més, el Govern va prendre altres mesures que cal tenir en compte perquè agreujaren encara més la situació:
- La concertació dels centres escolars que segreguen nins i nines, per un cost d'uns 400.000 euros anuals.
- La retallada de les dotacions econòmiques per a les associacions de mares i pares i les seves federacions.
- La retallada o desaparició de les dotacions econòmiques pels serveis complementaris dels centres educatius, com ara escoles matineres, menjadors escolars, transport escolar i activitats extraescolars, així com les activitats de formació i participació de les famílies que milloren la col·laboració entre famílies i centres educatius.
- L'eliminació dels programes de suport i de reforç educatiu als alumnes amb més dificultats d’aprenentatge (PROA, PRA).
- L'eliminació del programa PAIRE, d'acolliment d'alumnat estranger nouvingut, per a la inserció en el món escolar i el suport en l'aprenentatge de la llengua catalana.
- Els retards i impagaments de les dotacions econòmiques als centres educatius, que afecten la seguretat i el confort dels alumnes (seguretat contra incendis, calefaccions, subministraments, materials de suport) i la reducció d'entre un 20 i un 40% de la dotació econòmica.
- La congelació de l'oferta d'ocupació pública a l'ensenyament.
- La retallada dels drets per a les baixes per malaltia dels docents: Els tres primers dies no es cobren, a partir del quart es cobrarà el 60% del sou i a partir del 21è, el 70%.
- La suspensió de la convocatòria, concessió o abonament de les ajudes en concepte d’acció social. S’exceptuen les ajudes per a fills menors de 18 anys i l’ajuda d’atenció a disminuïts físics, psíquics o sensorials.
- La no percepció de la nòmina de juliol i agost per al personal interí que hagi realitzat substitucions de més de 5 mesos i mig, tant en els centres públics com en els concertats.
-La suspensió temporal del complement retributiu per al professor tutor (30 €) i per al cap de departament d’instituts d’ensenyament secundari (60 €).
- L'eliminació d’un mes de l’acumulació del temps de lactància per als interins que facin substitucions.
- La suspensió temporal de la prolongació en el servei actiu del personal docent. Això suposa fixar l’edat màxima de jubilació als 65 anys.
- La cobertura de substitucions en baixes per incapacitat temporal a partir de 30 dies. Quan la previsió de baixa sigui inferior a 30 dies, se’n farà càrrec el departament del qual depengui el docent.
- La reducció del nombre d’assessors tècnics docents.
- La reordenació dels Centres de Formació del Professorat (CEP), dels Equips d’Orientació Educativa i Psicopedagògica (EOEP) i dels Equips d’Atenció Psicopedagògica (EAP) i Camps d’Aprenentatge, mitjançant la formació a distància i la reducció del nombre d’assessors que hi treballen. Eliminació de personal d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.
- Suspensió d’ajudes i subvencions a entitats locals i associacions per a l’execució de programes com el de Prevenció i Intervenció Socioescolar (PISE) i els programes de qualificació professional inicial (PQPI) a entitats i associacions..
- Eliminació dels TISE (Tècnics d'Intervenció Socioeducativa) que treballaven als Instituts d’Educació Secundària.
- Supressió de professorat d’atenció a la diversitat i de programes de reforç educatiu i d’acolliment lingüístic i cultural per a la població nouvinguda.
- Supressió d’inversions en la construcció i reforma d’infraestructures educatives.
- Eliminació i manca de places de Cicles Formatius, escoles d'idiomes i escoles d'adults.
- Retallades als programes d'innovació i investigació.
- Suspensió dels ajuts a les vacances escolars.
- Suspensió de les ajudes econòmiques individuals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

LES NIMFES

Les nimfes són divinitats de la natura de la mitologia grega i la mitologia romana venerades com a genis femenins de les fonts, dels mar...